Interviu cu Dr. Eliza Popa, Medic Dentist la clinica stomatologică, Neoclinique din Bucuresti. Dr. Eliza Popa are competente/supra-specializari in Protetica și estetică dentară si lucreaza din anul 2009 in cadrul echipei de la Neoclinique.
- Am dori să ne povestiți despre dumneavoastră, despre parcursul dvs. în cariera și despre activitatea curentă.
Am început activitatea ca medic în 2006, peste trei ani m-am alăturat echipei Neoclinique unde colaborez și în prezent. Am început ca medic dentist generalist, ulterior mi-am restrâns activitatea la odontoterapie și protetică dentară, lucru valabil și în prezent.
- Care sunt afecțiunile cele mai frecvente pentru care pacienții se prezintă la dvs?
Lipsa dentară este una dintre cele mai frecvente motive de prezentare la medic și leziunile carioase avansate.
- Povestiți-ne, vă rog, despre intervențiile complexe pe care le faceți.
Cele mai complexe intervenții sunt reabilitările totale, fie pe dinți naturali, fie pe implanturi, în cazurile când nu se mai poate recupera nimic. În ambele cazuri transformările sunt impresionante atât din punct de vedere funcțional, cât mai ales estetic.
Fiecare tratament începe cu un proiect estetic, simulăm un zâmbet ideal cu dinții așezați în poziția corectă. Această simulare apoi se testează de către pacient prin metoda „Test Drive your Smile” , adică ce simulăm 2D se poate printa 3D și se aplică direct în gura pacientului.
Se fac fotografii și filmări pentru ca pacientul să se vadă și să simtă cum va arăta la final. În baza acestei experiențe, dacă pacientul este de acord și validează proiectul noului zâmbet se poate începe tratamentul pentru obținerea rezultatului dorit.
Acesta implică de cele mai multe ori tratament ortodontic, tratament parodontal, tratamente endodontice și odontale, chirurgie și inserarea de implanturi. Depinde de la caz la caz cât de complex sau simplu este. În ambele variante la final obținem rezultatul proiectat inițial.
În această eră digitală începem mereu cu sfârșitul, stabilim unde vrem să ajungem și apoi planificăm pașii de lucru pentru a obține ceea ce ne dorim. Prin această tehnică și pacientul este motivat și trece mult mai ușor prin tot procesul de „construcție” știind că la final va avea zâmbetul frumos testat la început .
- Care a fost cea mai dificilă intervenție pe care ați realizat-o până în acest moment?
Lucrul cu pacientul este o colaborare în sine, dacă pacientul este cooperant, se lucrează ușor indiferent cât de grea este intervenția, în același timp dacă pacientul este dificil, ceea mai ușoară manoperă poate fi foarte greu de realizat.
- La ce intervale de timp recomandați un control de rutina? De asemenea, în tara noastră, unde prevenția este adesea ignorată, ce le transmiteți pacienților pentru a-i determina să vina la control preventiv?
De obicei 6 luni, am și pacienți pe care îi văd la 1 an chiar, dar aceștia sunt o excepție. Le recomand pacienților să facă o igienizare și un control la 6 luni pentru a putea identifica din timp cea mai mică afecțiune. Toți pacienții care sunt în tratament la mine sau chiar au finalizat tratamentul, sunt monitorizați așa încât la fiecare 4-6 luni sunt văzuți întâi de igienist și apoi recall la mine. Orice afecțiune dentară netratată, se agravează ducând la tratamente mai lungi și costuri mai mari.
- Care este din punctul dumneavoastră de vedere afecţiunea stomatologică cel mai dificil de abordat? (pentru medicii stomatologi)
Boala parodontală.
- Cu ce fel de concepţii greşite vă întâlniţi ca medic?
Se întâmplă ca unii pacienți să evite igienizarea pe motiv că își strică dinții. Sau alții consideră că tratamentele ortodontice sunt doar pentru copii.
- Care este nivelul de „alfabetizare medicală” în domeniul sănătății al pacienților? Dvs întreprindeți acțiuni de educare a pacienților ?
În ultimii ani s-a îmbunătățit foarte mult, pacienții sunt din ce în ce mai informați. Și noi la clinică, prin protocoalele pe care le avem, aducem multă informație medicală în mare parte vizuală, ușor de înțeles și de reținut.
- Cum a evoluat în ultimii ani, în cazul dvs., comunicarea medic-pacient?
E o diferență majoră de când am introdus fotografia dentară. Consultația și prezentarea de plan sunt foarte bine documentate, iar explicațiile sunt clare și evidente pentru pacient.
Nu numai la început dar și pe toată durata tratamentului se fac fotografii, astfel încât pacientul este implicat în desfășurarea manoperelor și se bucură deopotrivă la vederea rezultatelor frumoase. Și cel mai satisfăcător este momentul când comparăm pozele de început cu cele de final, atunci pacientul este foarte impresionat și devine astfel motivat să întrețină rezultatul obținut printr-o igienă corespunzătoare și controale regulate.
- Sunteți conectat permanent la evoluțiile din domeniu. Cum arată viitorul în profesia dvs?
De când s-a dezvoltat partea digitală, modul de lucru s-a schimbat foarte mult. Beneficiem acum de timpi mult mai scurți și de rezultate estetice mult mai bune. Acum putem scana dinții naturali ai pacientului și să-i replicăm întocmai fără să mai depindem de talentul tehnicianului. Lucrurile sunt într-o continuă evoluție și optimizare, și mă aștept să fiu surprinsă plăcut în continuare.
- În încheiere: cum și când v-aţi dat seama că vreți să deveniţi medic?
În clasa a XII-a, ca orice elev silitor, te gândești la ce facultate să mergi și ce ai vrea să studiezi. Mă gândeam oricum să dau la medicină fiindcă îmi plăcea biologia și lucrul cu oamenii, dar am ales stomatologia pentru că implică multă tehnică și manualitate. M-am simțit atrasă de aceste lucruri și după 16 ani de activitate încă mă felicit de alegerea făcută !



